Genom att använda vår hemsida godkänner du vår användning av cookies.

Besöksadress
Skaraborgsvägen 3 A
506 30 Borås
033 – 10 80 00
info@zango.se

Besöksadress
Södra Kyrkogatan 1
033 – 10 80 00
info@zango.se

Öka lönsamheten med projektkontor – Project Management Organisation (PMO) – del 1

Dela inlägg:

Med ett väl fungerande projektkontor som hanterar projekt och styr projekt mot för definierade effektmål och verksamhetsmål ökar du lönsamheten i verksamheten.

I ett företag där man arbeta till större del av tiden arbetar i projektform är det mycket viktigt att projektformen är väl definierad och att arbetet styrs i en helhet.  Varje utsedd projektledare ansvarar för sina egna projekt, det behövs också en övergripande funktion som har det överordnade ansvaret för resurshantering och planering av projekten.

Ställ frågor för att kunna planera en helhet:

  • Vilka projekt ska genomföras? Vilka ska inte genomföras?
  • Vilken prioritetsordning har projekten?
  • Vilken typ av projektledare behövs i det aktuella projektet?

Bättre struktur med PMO

Under de senaste åren har jag arbetat med att sätta upp PMO (Project Management Organisation) i olika företag, i varierande branscher. Målet och syftet med att sätta upp PMO är oftast samma: företaget behöver bättre kontroll och struktur.
Verksamheten blir mer effektiv – och således mer lönsam – genom struktur.

Men var börjar man resan med att sätta upp ett PMO?

Beslut i ledningen

När ett projektkontor/PMO ska skapas behövs ett beslut fattas på ledande nivå. Projektkontoret måste skapas utifrån seriöst menade beslut och rätt information måste gå ut till verksamheten. Oavsett om projektarbetet utgör en större, eller mindre del av verksamheten, så bör projektarbetet tas på största allvar.

Att effektivt kunna hantera planeringen och uppföljningen av projekt är en nyckelkompetens för hela verksamhetens konkurrensförmåga och långsiktiga överlevnad.

Det är först när du har ordning och struktur som du kan fatta snabba och avgörande beslut.

Att hög kvalitet och god lönsamhet är det viktigaste för våra projekt och för oss själva som projektledare, kan vi nog enas om. Att lyckas fullt ut i varje projekt är inte lika enkelt. Det krävs bland annat erfarna projektledare och välinformerade projektmedlemmar. Ansvaret ligger på var och en av oss som projektledare, men förutsättningarna kan skapas gemensamt i den organisation vi arbetar, det vill säga komma från projektkontoret.

 

Olika anledningar till att skapa projektkontor/PMO

– Ekonomisk kontroll

– Nöjdare kunder

– Kontroll över progress och status i projekt

– Struktur i projekt, gemensam syn i företaget

– Resurshantering. Prioritering av resurser och planering av resurser.

– Kontroll över exempelvis konsultbeläggning –för att få en effektiv och lönsam organisation, eller kontroll över avdelningars beroenden till varandra.

– Gemensam syn på projekt och uppdrag

 

Oavsett anledning bör kraven komma från ledningen. Ett projektkontor ska vara väl förankrat i verksamheten och styras av en eller flera engagerade personer.

 

Projektkontor/PMO

Projektkontorets syfte är framförallt att  bidra till en effektivare samordning av resurser,
standardisering av rapportering och uppföljning  samt att utveckla kvalitén i projekten.