Genom att använda vår hemsida godkänner du vår användning av cookies.
Besöksadress
Skaraborgsvägen 3 A
506 30 Borås
033 – 10 80 00
info@zango.se
Kontakt
Besöksadress
Södra Kyrkogatan 1
033 – 10 80 00
info@zango.se
Som du säkert känner till används en SWOT-analys till att identifiera styrkor och svagheter, möjligheter och hot. SWOT-analysen kan göras för företaget som helhet, en del av verksamheten eller för ett projekt. När det gäller projekt kan man med fördel göra en SWOT-analys för PMO (Project Management Office, projektkontoret).
Vid SWOT-analys får du en tydlig bild över vilka förändringar som kommer att behöva göras för att projektet ska lyckas. Det hjälper dig att styra skutan åt rätt håll och navigera genom hinder.
Gör en SWOT-analys för att ta tillvara dina styrkor, för att se möjligheterna, för att eliminera svagheter och för att hindra hoten. Känner du till dina svagheter så kan du lära dig att hantera dem. Känner du till dina styrkor kan du växa genom att arbeta ännu mer med dem. SWOT kan göra på såväl projekt, som verksamheter, avdelningar och företag.
S (strengths/styrkor)– Unikt varumärke – God ekonomi |
W (weaknesses/svagheter)– Dyr förändringsprocess – Långsam i beslut och förändring |
O (opportunities/möjligheter)– Produktutveckling – Marknadsföring – Stor efterfråga på varan |
T (threats/hot)– Konkurrenter – Ny generation kunder – Annan efterfrågan |
Tänk på att analys kan göras på ditt eget företag, men även för att göra en effektiv analys på dina konkurrenter. Vi hjälper gärna dig och ditt företag med en SWOT-analys. Hör av dig så berättar vi mer.